Palvelut kunnille

Miksi Nuorisopassi?

Aktiivinen vapaa-aika kasvattaa lasten ja nuorten fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia. Nuorisopassi avaa tasavertaisen kanavan paikkakunnan nuorille kokeilla kunnan aktiviteetteja ja kuntapäättäjät saavat yhteydenpitokeinon näihin nuoriin. Sen lisäksi se hyödyttää kuntaa mm. näillä ominaisuuksilla:

⦁    Käyttäjäystävällinen sovellus, jonka hallinnointi hoituu muiden töiden ohella
⦁    Voit kohdistaa palveluita ryhmille tai vaikka yksittäisille henkilöille.
⦁    Helppokäyttöinen sovellus lapsille ja nuorille
⦁    Viestintäkanava, joka ei vaadi puhelinnumeroita
⦁    Ajastusominaisuus, jolla voit valmistella erilaisia tiedotteita ja viestejä oikeisiin ajankohtiin
⦁    Reaaliaikainen raportointi antaa tietoja aktiivisuudesta ja käyttömääristä
⦁    Mittari kuntastrategian toteutumisen seurantaan

Nuorisopassi siis helpottaa ja tehostaa kunnan nuorisotyötä. Se tarjoaa kaiken kattavan viestintäkanavan, jolla saadaan aito yhteys kunnan nuoriin ja heidän hyvinvointiinsa.

Ominaisuudet

KÄYTTÖÖNOTTO

Käyttöönottoon liittyy useampia vaiheita, mutta seuraavien steppien avulla aloitus saadaan rullaamaan sutjakasti.

  1.   Valitse pääkäyttäjät
  2.   Päätä palvelupaketin laajuus
  3.   Osallistu koulutukseen
  4.   Pyydä suostumus huoltajilta
  5.   Päätä, mitkä kunnan palvelut viedään sovellukseen
  6.   Hanki etuja yrityksiltä ja muilta toimijoilta (voidaan ulkoistaa Nuorisopassille)
  7.   Vie oppilastiedot Nuorisopassiin
  8.   Viesti ja markkinoi

Näin Nuorisopassi on käyttövalmis! Kuten aina uusien asioiden kanssa, alussa palvelu vie enemmän aikaa. Varaa siis resursseja aloitusvaiheeseen, sillä huoltajilta tai nuorilta saattaa tulla kysymyksiä, markkinointia kannattaa tehdä laajasti ja etujen kartoitus voi ensimmäisellä kerralla ottaa enemmän aikaa. Käyttöönoton jälkeen jäljelle jää palvelun markkinointi ja viestintä, jota kannattaa tehdä pitkäjänteisesti, sillä ne ovat onnistumisen elinehtoja.

20201112-3Z4A0013
"Nuorisopassi -sovelluksen avulla ollaan saatu nuoria innostumaan liikkumisesta, uusien lajien kokeilemisesta ja yhdessä vapaa-ajan viettämisestä. Nuorisopassin avulla Tampereen kaupunki edistää yhdenvertaista harrastamista."
Darina Manina-Mäkelä
Projektisihteeri, Tampere Junior -kehitysohjelma

Usein kysytyt kysymykset

Nuorisopassilla voi kohdistaa etuja niin ryhmä- kuin henkilökohtaisestikin. Esimerkiksi tyypillinen ryhmä on vuosiluokka, mutta ryhmiä voi olla useampia ja oppilas voi kuulua useaan ryhmään. 

Etuja voi ja kannattaakin lisätä pitkin vuotta. Nuorisopassissa on ominaisuus, jolla voi ajastaa edut näkymään sovelluksessa haluttuna ajankohtana. Sovelluksen kiinnostavuuden kannalta kannattaa etuja jaksottaa, jolloin Nuorisopassissa on mielenkiintoista vaihtelua riittävän usein. 

Nuorisopassilla voidaan viestiä ja markkinoida tulevia tapahtumia, tempauksia, kerhoja, kilpailuja. Mitä vain! Sovelluksessa olevan viestintäominaisuuden avulla pääkäyttäjät voivat lähettää viestejä ryhmille tai yksittäisille oppilaille. Nuorisopassin saldo-ominaisuuden avulla voidaan tuoda talouskasvatuksellista näkökulmaa lasten ja nuorten valintoihin. Kalenterinäkymän avulla tietyistä kuntien tapahtumakalentereista voidaan tuoda lapsille ja nuorille kohdistettua tapahtuma- ja harrastustietoa sovellukseen. Tunnisteiden avulla voidaan seurata esimerkiksi tapahtumien kävijämääriä, tai järjestää erilaisia haasteita. Sovelluksen raportointiosion avulla saadaan tietoa mm. etujen käyttömääristä. 

Markkinointi ja viestintä ovat todella tärkeitä aktiivisuuden varmistajia. Hyödynnä tarjoamamme markkinointimateriaalit ja kunnan erilaiset kanavat. Monipuolinen esilläolo pitää yllä kiinnostusta. Juttu paikallislehteen, erilaiset somekanavat, koulujen oppilaskunnat tai tukioppilaat. Mitkä keinot olisivat teidän kunnassanne toimivimpia? Monipuoliset ja uudistuvat edut kiinnostavat käyttäjiä, joten etujen aikataulutusta kannattaa tehdä. 

Tällä hetkellä oppilaiden tiedot tuodaan Nuorisopassiin joko Excel tai CSV-tuontina kunnan pääkäyttäjän tekemänä. 

Nuorisopassin aloitus, kuten kaikkien uusien järjestelmien käyttöönotto, on intensiivisin vaihe. Käyttöönottoon on siis hyvä varautua varaamalla aikaa kalenterista. Monia asioita voidaan tehdä etukäteen, kuten etujen syöttöä ja tiedottamista, joilla helpotetaan käyttöönottoa, mutta kysymyksiä esimerkiksi kirjautumisesta saattaa lapsilta tulla aluksi. 

Kun Nuorisopassin käyttö on päässy alkuun tarvittavat työtunnit liittyvät uusien etujen lisäämiseen tai viestin lähettämiseen. Tämä työ ei välttämättä ole päivittäistä, vaan riippuu paljon kunnan tavoitteista. Yksittäinen henkilö voi hallita tuhansia oppilaita yhdessä muiden töidensä kanssa. 

Me voimme auttaa! Sopimuksesta riippuen me voimme ottaa vastuullemme osan tehtävistä, kuten etujen kartoituksen ja niiden ylläpitämisen sovelluksessa. Lisäksi meiltä löytyy markkinointi- ja viestintäpohjia, jotka auttavat viestinnässä. 

Nuorisopassin materiaalipankki

Olemme koostaneet Nuorisopassin markkinointimateriaalit materiaalipankki-sivulle, jonka sisältöjä voi vapaasti käyttää Nuorisopassin markkinoinnissa paikkakunnilla. Pääset materiaalipankkiin alla olevasta painikkeesta.

Ota yhteyttä

Otium Innovations Oy

Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen sivustovierailijoille. Jatkamalla sivujen käyttöä hyväksyt evästeet sekä GDPR-käytäntömme.