Nuorisopassi on käytössä parillakymmenellä paikkakunnalla ja siitä on tullut tärkeä työkalu kuntien sekä kaupunkien nuorisotyöhön. Tässä postauksessa haluamme tuoda heidän kokemuksiaan julki esimerkiksi siitä, miten Nuorisopassi käyttöönotto sujui ja mitä mieltä he sen käytettävyydestä nyt.
TAMPERE
”Saimme Nuorisopassin aloittamiseen hyvät ohjeet. Nuorille tiedottaminen osoittautui alussa haasteelliseksi, mutta esim. kouluvalmentajien kanssa tehdyn yhteistyön ja somemarkkinoinnin myötä tietoa on saatu onnistuneesti eteenpäin.
Nuorisopassi on helppokäyttöinen. On helppoa lisätä, poistaa ja muokata etuja. Nuorisopassin hallintasivun kautta pystyy seuraamaan etujen käyttöä. Tarvittaessa haasteellisissa tilanteissa saa apua Nuorisopassin tuesta.
Nuorisopassi-sovelluksen avulla ollaan saatu nuoria innostumaan liikkumisesta, uusien lajien kokeilemisesta ja yhdessä vapaa-ajan viettämisestä. Nuorisopassin avulla Tampereen kaupunki edistää yhdenvertaista harrastamista.” – Darina Manina-Mäkelä, kaupungin Nuorisopassivastaava.
IISALMI
”Nuorisopassi tukee Iisalmen kaupungin sivistys- ja hyvinvointitoimialan strategista tavoitetta: Kaikilla lapsilla ja nuorilla on vähintään yksi harrastus. Tilanteen kehitystä seurataan kouluterveyskyselyllä ja harrastamattomien määrä onkin Iisalmessa laskussa. Tavoitteena on pidemmällä aikavälillä pienentää luku lähelle nollaa. Lisäksi harrastamisen tärkeys on huomioitu laajassa hyvinvointikertomuksessa ja -suunnitelmassa.
Nuorisopassilla tuetaan lasten ja nuorten omaehtoista harrastamista vapaa-ajalla. Iisalmen Harrastamisen mallilla puolestaan tuetaan harrastamista välittömästi koulupäivän yhteydessä.
Sovellus on helppokäyttöinen sekä etujen käyttäjän että hallintapuolen käyttäjän näkökulmasta. Nuorisopassin kautta olemme saaneet aktivoitua nuoria vapaa-ajalla ja se on erittäin hieno juttu! Mm. lasten ja nuorten kuntosali ja -uimahallikäynnit ovat selkeästi lisääntyneet Nuorisopassin myötä.
Nuoret ovat olleet tyytyväisiä Nuorisopassiin. Enemmän olemme saaneet positiivista palautetta nuorten vanhemmilta, jotka ehkä enemmän ymmärtävät Nuorisopassin etujen rahallisen merkityksen.
Jos vain mahdollista, suosittelen ottamaan käyttöön aktivointipalvelun (tämä ei ole maksettu puheenvuoro :) ). Viitaten edelliseen kommenttiin viestintä on kaiken A ja O. Koulun ja vanhempien tiedottaminen on avainasemassa. Jokaiselta koululta olisi hyvä saada Nuorisopassi-agentti koululaisista ja myös selkeä yhteyshenkilö opettajista, joka osaa vastata paikan päällä oppilaiden kysymyksiin. Jos kaupungin tai kunnan puolelta on mahdollisuus jalkautua kouluihin esittelemään Nuorisopassia tasaisin väliajoin, aktivoisi se varmasti Nuorisopassin käyttöön.” – Elina Juntunen, kaupungin Nuorisopassivastaava
KURIKKA
“Nuorisopassin kautta pystymme tavoittamaan suuri määrä lapsia ja nuoria sekä perheitä laajan kuntamme alueella ja tarjoamaan heille kohdennettuja etuja palveluihimme helposti ja vaivattomasti.
Kampanjat ovat olleet melko suosittuja. Lyhytaikainen kampanja on lisännyt Nuorisopassi-sovelluksen käyttöä kampanjan ajalle myös muiden etujen osalta.
Nuorisopassi on tarjonnut kunnan vapaa-aikatoimelle väylän verkostoitua paikallisten palveluntarjoajien kanssa uudella ja positiivisella tavalla. Yhteistyö kunnan vapaa-aikatoimen ja paikallisten yrittäjien kanssa on lisääntynyt.” – Maija Keto, kaupungin Nuorisopassivastaava
Haluatko kuulla Nuorisopassista tai sen Aktivointipalvelusta lisää? Ole yhteyksissä tiimi@nuorisopassi.fi !