Ajankohtaista

Minkälainen viestintä vetoaa nuoriin?

Nykyiset yläkoululaiset kuuluvat alfa-sukupolveen, eli 2010 vuodesta eteenpäin syntyneeseen ikäryhmään. Tämän sukupolven edustajat arvostavat aitoutta, luovuutta ja sosiaalista tietoisuutta, mikä haastaa totuttua, myyvää ja muodollista viestintätapaa. Tästä syystä nuorille viestiminen voi tuntua vaikealta, mutta todellisuudessa se on melko yksinkertaista! Viestijän on vain mietittävä, mitä hän haluaa sanoa ja muotoiltava viestinsä mahdollisimman rehellisesti ja avoimesti.

Muista viestinnässä nämä seikat:

Aitous

Aitous on toiminut aina, mutta vielä enemmän tänä aikakautena. Pyri aitouteen ja läpinäkyvyyteen: keskity tuomaan esille aitoja tarinoita sekä kokemuksia. Aiemmat sukupolvet arvostavat viestintää, joka on ”asiallista” ja kaukana persoonallisuudesta. Nuoriso taas arvostaa ihmisläheistä viestintätapaa, joten laita persoonasi rohkeasti peliin! Esittelemällä yrityksen tai kuntarakenteiden inhimillistä puolta pääsee pitkälle!

Käyttäjien luoman sisällön hyödyntäminen

Alfa-sukupolvi arvostaa vertaissuosituksia ja aitoa käyttäjien luomaa sisältöä (User Generated Content). Mieti, miten saisit nuoret mukaan luomaan sisältöä kunnan kanaviin ja viestintään. Esimerkiksi Porin kunnassa on kokeiltu Nuorisopassi-lähettiläitä viestinnässä: yläkouluikäisiä nuoria, jotka ideoivat passin tuomia etuuksia, levittävät kouluissa tietoisuutta passin toiminnasta

sekä sen eduista ja tekevät myös someen materiaalia.

Hyödyntämällä käyttäjien luomaa sisältöä sosiaalisen median kampanjoiden, kilpailujen ja yhteistyön kautta, kunnat voivat laajentaa kattavuuttaan, lisätä sitoutumistaan ​​ja rakentaa yhteisöllisyyttä kohdeyleisönsä keskuudessa.

Viestinnän personointi

Personointi on avainasemassa alfa-sukupolven huomion kiinnittämisessä, sillä he odottavat räätälöityä ja osuvaa sisältöä, joka vastaa heidän henkilökohtaisia ​​mieltymyksiään ja kiinnostuksen kohteitaan. Ole siis kiinnostunut kohdeyleisöstäsi ja heidän mielenkiinnon kohteistaan.

Mistä lähteä liikkeelle?

Viestintäkanavien valinnasta! Somen lisäksi on hyvä olla kattava alusta nuorten tavoittamiseen. Nuorisopassi on erinomainen viestintäkanava, sillä sen avulla tavoitat koko kunnan nuoret samanaikaisesti! Nuorisopassi on käytössä jo yli kahdessakymmenessä kunnassa. Lue lisää täältä: https://nuorisopassi.fi/mita-nuorisopassilla-voi-tehda/

Ota yhteyttä

Otium Innovations Oy

Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen sivustovierailijoille. Jatkamalla sivujen käyttöä hyväksyt evästeet sekä GDPR-käytäntömme.