Nykypäivän nuoret ovat syntyneet viestintä- ja markkinointitulvan keskelle. Heidän huomiotaan on pienestä pitäen tavoitelleet erilaiset mainokset, kaupalliset yhteistyöt ja somealustat. Siksi viestinnässä on käytettävä innovatiivisia lähestymistapoja erottuakseen joukosta ja saamaan nuoren yleisön sitoutumaan haluttuun sisältöön. Tehtävä kuulostaa vaikeammalta kuin se oikeasti onkaan! Tässä on meidän vinkit tehokkaaseen, nuorille suunnattuun someviestintään!
Tartu trendeihin!
Hyödynnä sen hetkisiä viraaleja TikTok- ja Reels-ääniä. Trendin tunnistaa siitä, että reelsejä tai tiktokkeja selaamalla vastaan tulee useampi samaa ääninauhaa käyttävää videota. Trendit alkavat yleensä Tiktokista ja siirtyvät pikkuhiljaa Instagramin puolelle, joten niitä kannattaa lähteä metsästämään TikTokista.
Trendeissä kannattaa pysyä ajanhermolla: monesti kuukauden vanha trendi alkaa tuntumaan nuoresta yleisöstä vanhalta.
Nopea tempo
Nuoren yleisön keskittymiskyky ja mielenkiinto kuluu nopeasti. Siinä missä kymmenen vuotta sitten katsottiin 15 minuutin YouTube-videoita vailla sen suurempaa sanomaa tai pointtia, nyt on mentävä suoraan asiaan ja nopeasti. Katso malliksi suosittujen sisällöntuottajien videoita: yleensä heti ensisekunneilla heitetään pieni koukku: kysymys tai väite, joka herättää mielenkiinnon, johon katsoja haluaa löytää vastauksen.
Pidä siis sisältö lyhyenä, ja mene suoraan asiaan.
Ole helpostilähestyttävä
Nuori sukupolvi ei ole kiinnostunut jargonista tai muodollisuuksista. He haluavat tulla kohdatuksi ihminen ihmiselle. Vältä siis muodollista ja tärkeilevää puhetta ja pyri aitoon vuorovaikutukseen. Hyvän kommunikaation ydin on kuuntelu. Kannusta osallistavaan keskusteluun, ei pelkästään informaation tuuttaamiseen.
Valitse oikeat alustat
Monet tietävät, että nuorison suosituin sovellus tällä hetkellä on TikTok. Tämä ei tarkoita sitä, että sisältöä on pakko tuutata nimenomaan sinne. Toki on hyvä olla niillä alustoilla, jossa nuoret aikaansa viettävät. On kuitenkin mietittävä, pystytäänkö alustalle luomaan relevanttia, kiinnostavaa sisältöä sen vaatimissa puitteissa? Jos vastaus on ei, on parempi olla menemättä kyseiselle alustalle. Puolivillainen sisältö saattaa tehdä enemmän hallaa kuin hyvää.
Mieti siis tarkkaan, mille somealustoille sinulla on resursseja. Jos kiinnostavien, ajankohtaisten videosisältöjen tuottaminen ei ole mahdollista, TikTokkiin ei kannata mennä. Keskity ennemmin Instagramiin, joka sekin on suosittu alusta nuorten keskuudessa, mutta sisältövaatimuksiltaan hieman matalampi. Instagramissa voi pärjätä hyvin pelkällä kuvasisällöllä.
Tiestikö, että meillä on materiaalipankki, jota voit hyödyntää Nuorisopassin markkinoinnissa somessa? Löydät sen täältä: http://nuorisopassi.fi/materiaalipankki/