Nuorisopassi on monipuolinen työkalu kunnan nuorten aktivointiin ja hyvinvoinnin tukemiseen! Se on mobiilisovellus, jonka kautta kunta voi tarjota erilaisia liikunta- ja kulttuuriharrastusetuja halutulle ikäryhmälle. Edut voivat vaihdella ilmaisesta alennukseen, välipalasta uimahallikäyntiin tai leffalippuihin kunnan oman tarjonnan mukaan! Nuorisopassi ohjaa nuoria osallistumaan kunnan toimintaan aktiivisemmin. Mukaan voidaan ottaa kunnan omien palveluiden lisäksi myös alueen muita toimijoita, kuten seuroja, yhdistyksiä ja yrityksiä.
Nuorisopassilla voi etujen tarjoamisen lisäksi tehdä muutakin! Sen avulla voidaan:
-Viestiä ja markkinoida
Nuorisopassilla voidaan viestiä ja markkinoida tulevia tapahtumia, tempauksia, kerhoja ja kilpailuja. Sovelluksessa olevan viestintäominaisuuden avulla pääkäyttäjät, eli kunnan Nuorisopassi-vastaavat voivat lähettää viestejä ryhmille tai yksittäisille oppilaille.
-Valistaa ja tiedottaa
Nuorisopassin saldo-ominaisuuden avulla voidaan tuoda talouskasvatuksellista näkökulmaa lasten ja nuorten valintoihin. Kalenterinäkymän avulla tietyistä kuntien tapahtumakalentereista voidaan tuoda lapsille ja nuorille kohdistettua tapahtuma- ja harrastustietoa sovellukseen.
-Mitata ja seurata
Tunnisteiden avulla voidaan seurata esimerkiksi tapahtumien kävijämääriä, tai järjestää erilaisia haasteita. Sovelluksen raportointiosion avulla saadaan tietoa mm. etujen käyttömääristä. Tämä auttaa seuraamaan tapahtumien vetävyyttä ja erilaisten etujen suosiota.
-Helpottaa työntekoa
Helppokäyttöinen alusta tekee nuorille kohdistettavasta viestinnästä ja markkinoinnista tehokasta, jolloin arvokasta aikaa riittää muihinkin työtehtäviin! Monia Nuorisopassiiin liittyviä asioita voi ajastaa tai tehdä etukäteen, joten se ei vaadi valtavia resursseja toimiakseen. Tarvittaessa myös Nuorisopassi-tiimi voidaan valjastaa avuksi juokseviin tehtäviin, kuten etujen hankintaan.
Kuinka saada Nuorisopassi rullaamaan omassa kunnassa?
Kuin minkä tahansa palvelun kanssa, markkinointi ja viestintä ovat avainasemassa lanseerauksen onnistumisen näkökulmasta. Kun tietoisuus Nuorisopassista leviää, käyttäjät löytävät palvelun pariin. Nuorisopassi-tiimi tarjoaa monipuolisia markkinointimateriaaleja palvelun lanseeraamiseen, jota kunta voi käyttää eri kanavissaan.
Nuorisopassia kannattaa nostaa esille mahdollisimman monipuolisesti eri kanavissa, jotta kiinnostus herää. Eri kanavia voivat olla kunnan nettisivut ja sometilit, paikallislehdet ja -radiokanavat, koulujen oppilaskunnat ja tukioppilaat, sekä Wilma tai muut vastaavat koulujen viestintäjärjestelmät. Viestintää ja markkinointia on hyvä tehdä pitkin vuotta, jotta sovellus pysyy paremmin nuorten mielessä. Monipuolinen markkinointi helpottaa myös alueen toimijoiden saamista mukaan alustalle.
Oletko kiinnostunut kuulemaan Nuorisopassista lisää? Kerromme mielellämme lisää esimerkiksi lyhyessä esittelytapaamisessa. Ota yhteyttä hanna.kallio@otiuminnovations.com!
Lisäksi voit löytää hyödyllistä Nuorisopassiin liittyvää infoa Hyvä tietää-sivultamme!